نیاز های تغذیه ای ورزشکاران ترجمه دکتر ابراهیم علی دوست قهفرخی
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 

کربوهیدرات

کربوهیدرات (CHO) مهم ترین ماده غذایی برای فعالیت های با شدت بالا است آزاد سازی انرژی از CHO تا سه برابر سریع تر از چربی است .با این حال ، ذخایر CHO در بدن اندک بوده ]طوری[ که زمان انجام تمرینات با شدت بالا را محدود می سازد . جدا از کاهش عملکرد ، تخلیه CHO موجب افزایش مصرف پروتئین برای تولید انرژی می شود .این  ]مسأله[ منجر به تولید آمونیا می شود ، که خستگی را تشدید می کند . خوردن CHO در طول تمرین ، نگه داشته شدن ذخایر CHO بدن ، کاهش مصرف پروتئین وتولید آمونیا ، تأخیر در خستگی یا بهبود در عملکرد را اجازه می دهد . خوردن CHO کافی بین جلسات / روزهای تمرین یا تمرین های شدید از اهمیت زیادی برخوردار است تا از توسعه خستگی پیش رونده یا بیش تمرینی جلوگیری کند .

چربی

چربی یک منبع انرژی کند است .هنگامی که از چربی به عنوان منبع انرژی اولیه استفاده می شود ، ورزشکاران تنها می توانند با40تا60 درصد از حداکثر توانایی خود کار کنند. با این همه ، افزایش مصرف چربی ، ته عنوان پیامدتمرین ، استفده از CHO ذخایر بدن را کاهش می دهد ، وبر در دسترس بودن CHO  وخستگی تأثیر می گذارد . مصرف روزانه چربی در ورزشکاران باید نسبتاً پایین باشد ، تا افزایش در نسبت CHO رژیم غذایی را اجازه دهد. منابع چربی اشباع شده باید ود داری شود وغذاهای بر پایه سبزیجات ، ماهی وروغن گیاهی هستند باید ترویج شوند.

پروتئین

نیاز پروتئین ورزشکاران افزایش یافته وبا توجه به دانش فعلی ، در حدود تقریباً  2/1 تا 8/1 گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن است . دلیل این افزایش ، بالا رفتن مصرف اسیدهای آمینه در تولید انرژی اکسیداتیو درطول تمرینات جسمانی است ، فرآیندی که می دانیم در سطوح کاری بالاتر و دروضعیت تخلیه ذخایر کربو هیدرات شدیدتر می شود . ورزشکارانی که رژیم هایی باکالری پایین دارمد ، پروتئین دریافتی پایینی خواهندداشت ، که ممکن است نتواندپایین آمدن نیتروژن خالص در بدن را جبران کند وفرآیندهای ساخت وتطابق ورزشی را تحت تأثیر قرار دهد .این طبقه بندی متعلق به بدن سازها ، ورزشکاران دارای رده وزنی ، ژیمناستیک ها وزنان دونده مسافت های طولانی است .مصرف پروتئین با مکمل های (پروتئبینی ) ، بالاتر از سطح طبیعی مورد نیاز ، رشد عضلانی یا عملکرد را افزایش نمی دهد .مصرف اسیدهای آمینه ساده ،برای تأثیر گذاشتن بر مسیرهای سوخت و سازی درگیر در توسعه خستگی و نیز تولید هورمون ،نیاز به پژوهش بیشتری دارد تا بتوانیم نظر قطعی را ابراز کرد .

مایعات و الکترولیت ها

مایعات و الکترولیت ها از اهمیت اولیه ای در طول تمرینات جسمانی طولانی مدت ،بخصوص در گرما برخوردارند .از دست رفتن تدریجی مایعات از بدن بوسیله ی تعریق و تنفس ، و در رویدادهای استقامتی از طریق اسهال ، با کاهش جریان خون در (اندام ) انتهایی ، کاهش حجم پلاسما و حجم خون مرکزی ، پایین آمدن تعریق و دفع گرما ،و تحت شرایط کار شدید در گرما با شوک گرمایی و غش کردن همراه است .کم آبی بیشتر ار 5/1 لیتر به عنوان کاهش در ظرفیت انتقال اکسژن بدن شناخته شده و موجب خستگی می شود .آب رسانی مجدد متناسب با این اثرات مقابله کرده و خستگی را به تعویق می اندازد .

  مواد معدنی

ورزش همراه با افزایش دفع مواد معدنی شناخته می شود ، ( که ) از طریق عرق کردن در طول تمرین ، و از طریق ادرا در مرحله ی پس از تمرین انجام می شود .همانند دیگر مواد مغذی ، مواد معدنی دریافتی وابسته به کیفیت رژیم غذایی و میزان انرژی مصرفی است .بنابراین ، ورزشکارانی که رژیم غذایی با انرژی پایین مصرف می کنند در خطر مصرف مواد معدنی حاشیه ای ( کم اهمیت ) به خصوص منیزیم هستند . ورزشکاران گیاهخوار بخصوص مستعد ( ابتلاء ) به کمبود آهن هستند

ورزشکاران می توانند دچار وضعیت اختلال مواد معدنی شوند ، اگر کیفیت رژیم غذایی پایین است . اختلال در وضعیت آهن ، روی و منیزیم موجب عملکرد بد و ضعف عضلانی شناخته شده و اغلب همراه با گرفتگی عضلات است .

ویتامین ها

ویتامین ها از توجه گسترده ای برخوردارن .این ( مواد ) عوامل اصلی در بسیاری از واکنش های آنزیمی درگیر در تولید انرژی و سوخت و ساز پروتئین هستند .هر گونه کمبود ویتامین ،بنابراین با سوخت و ساز غیر بهینه همراه بوده ، که در طولانی مذت منجر به افت عملکرد یا حتی بیماری می شود .علاوه بر این ، بعضی از ویتامین ها به عنوان مواد آنتی اکسیدان عمل می کنند و اعتقاد بر اینست که نقش حفاظتی برای سلامت بافت / سلول دارند ، که در شرایط فشار سوخت و ساز ممکن است مورد تهدید قرار گیرد .

مکمل های ویتامینی نشان داده شده که ظرفیت عملکرد را در موقع کمبود ویتامین ترمیم می کنند و آسیب های بافتی ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهند .مکمل های ویتامین با مقدار بیشتر از میزان مورد نیاز بهینه / سطح خونی ، نشان داده نشده که عملکرد را بهبود بخشد وهمانند مواد معدنی ،ورزشکارانی که درگیر تمرینات شدید هستند ولی رژیم های غذایی با انرژی پایین مصرف می کنند ، بیشتر مستعد دریافت ویتامین های حاشیه ای هستند .به طور کلی ، می توان نتیجه گرفت که افزایش ویتامین در انرژی متراکم در غذاهای پخته شده یا مکمل و توصیه ی آنها باعث افزایش عملکرد نمی شود اما ممکن است در جمعیت ورزشکاران در مصرف روزانه ی کافی دخالت کند .

دریافت روزانه ی یک غذا با میزان ویتامین پایین با تهیه مواد مغذی ، که ( چیزی ) بیشتر از میزان مصرف توصیه شده روزانه / ایمن را فراهم نمی کند ، می تواند قابل توصیه باشد در مواقع تمرین شدید یا هر موقعیتی که در آن ورزشکاران از رژیم غذایی طبیعی محروم هستند .همانند دورانی که مصرف غذای محدود با تمرین شدید ترکیب می شود ( به خصوص در زنان و شرکت کنندگان در ورزش های دارای رده وزنی ).

اعتماد به نفس

ورزشکارانی که اعتماد به نفس مطلوبی دارند هدف های واقع گرایانه ای را بر پایه توانایی هایشان قرار می دهند . ورزشکاران با اعتماد به نفس " با درون خود بازی میکنند "  ، این یعنی ، آنها خود به خوبی در می کنند تا احساس موفقیت کنند زمانی که به حد بالای توانایی شان می رسند و تلاش نکنند تا به اهدافی دست یابند که برای آنها غیرواقعی است .

داشتن اعتماد به نفس مطلوب یک ویژگی شخصی حیاتی و لازم برای ورزشکاران است اما این اعتماد به نفس به تنهایی اینکه آنها به خوبی عمل کنند را تضمین نمی کند .ورزشکاران همچنین باید دارای مهارت های جسمانی برای عملکرد خوب باشند .تمام اعتماد به نفس جهان هم جایگزین داشتن مهارت های جسمانی و دانش لازم برای یک ورزش خاص نمی شود . اعتماد به نفس و شایستگی با یکدیگر توسعه می یابند و هر یک دیگری را پرورش می دهد .

برخی ورزشکاران اعتقاد دارند که اعتماد به نفس به آنها در برابر اشتباهات ایمنی می بخشد .این طور نیست ،اما یک اعتماد به نفس سالم به ورزشکار اسلحه ای قدرتمند در مواجه با خطاها می دهد . هنگامی که عزت نفس ورزشکاران مورد تردید نباشد ، آنها احساس آزادی می کنند تا تصحیح این خطا ها را دنبال کنند .آنها نمی ترسند که تلاش کنند .مربیانی که ورزشکاران برای اشتباهاتشان تنبیه می کنند احتمال دارد که ورزشکاران را از استفاده از این اسلحه قدرتمند محروم سازند .

رشد اخلاقی

استدلال اخلاقی کودکان طی مراحل رشد می یابد . وظیفه مربی تربیت بدنی این است که موقعیت هایی را مورد بحث قرار دهد که در آن استدلال اخلاقی در ورزش و فعالیت جسمانی لازم است ، تا به کودکان کمک کند که اساس عمل صحیح را درک کنند تا فرصت هایی را برای کودکان فراهم کند که رفتار اخلاقی را در ورزش و بازی نشان دهند ، و عمل صحیح را تقویت کنند .نمونه هایی از موقعیت های ورزشی و عمل صحیح می تواند شامل این موارد شود : رفتار در مقابل حریفان – با حریفان باید جوانمردانه و با احترام برخورد شود ؛ رفتار در مقابل هم تیمی –تنها تشویق و توصیه های آموزنده باید گفته شود ؛ و پیروی از قوانین – کودکان باید از قوانین و مفاد قوانین اطاعت کنند .

معلمان می توانند از موقعیت های که در حین فعالیت تربیت بدنی پیش می آید برای رشد و تقویت رفتار اخلاقی استفاده کنند .برای نمونه اگر یک بازیکن چیزی منفی به حریف در طول بازی بگوید معلم باید مسابقه را متوقف کند ، طرز فکر برخورد با احترام به حریف را مرور کند ، و از کودکان بخواهد تا درباره اینکه چه احساسی نسبت به این مسئله دارند بحث کنند .معلمان می توانند بازیکنانی که توضیحات مثبت و تشویق کننده به هم تیمی می دهند را شناسایی و تقویت کنند .یا یک معلم ممکن است به صورت مثبت یک کودک را که خطایی را به خودش نسبت می دهد تقویت کند.با کودکان درباره ارزش رشد اخلاقی کنید و از فرصت هایی که پیش می آید برای تقویت این رفتار استفاده کنید .

تربیت بدنی برای تربیت

تربیت بدنی در آموزش فرد وشهروند مشارکت دارد . این مشارکت ناشی از سه تکامل مهم است :

  1. تکامل دستگاه زیستی
  2. تکامل نهرت های عصبی – عضلانی
  3. تکامل شیوه های استاندارد رفتاری

تکامل دستگاه های زیستی

دستگاه های زیستی ، اندام های حیاتی بزرگ وساختارهای مربوط به آنه نیستند : دستگاه های گردش خون ، تنفسی گوارش ، دفعی غدد درون ریز ، اسکلتی وعصبی. تکامل آنها در جهت بالاترین سطح عملکرد بستگی بهفعالیت جسمانی دراد که به طور گسترده از عضلات بزرگ تنه ومفاصل لگن استفاده می کند .این توده های بزرگ عضلانی ، موجب درخواست از اندانم های حیاتی شده تا عملکردشان را در رابطه با برآورده کردن نیازهای عضلات افزایش دهند . نیرومندی وسر زنده بودن یک فرد در توانایی عملکرد این اندام های حیاتی ، وتوان عملکردی آنها که در کودکی ونوجوانی از طریق تمرینات جسمانی تکامل می یابند ، قرار دارد . هیچ راه دیگری جز این نیست که بتوان انجام داد ، علاوه بر این ، این تکامل باید در کودکی اتفاق افتاده و در جوانی به حد کمال خود برسد .

عضلات کوچک بازو مشارکت اندکی دراین تکامل دارند ، وتمرینات سبک نیز ارزش کمتری دارند . بنابراین ، در رابطه با دستیابی به سر زندگی ، کودک باید بدود وبپرد ، بالا برئد وآویزان شود ، بکشد وهل بدهد کشتی بگیرد و خودش را باروش های بسیاری از این نوع با دیگران بیازمایید .

تکامل مهارت های عصبی

انسان مشتاق مهرت است ؛ در سنین اولیه کودک جستجو خود را برای مهارت ها آغاز می کند و دویدن ها ، پریدن ها ، پرتاب ها وبالا رفتن هایش را در زمان های بیشماری تکرار می کند . مهارت هایی که او برای یادگیری خودش انتخاب می کند همگی هم به زمینه ارثی گذشته تو یا واقعیت کنونی اش مربوط می شود . او ممکن است همه انواع مهارت ها را بیاموزد اما تنها آنهایی که عملکردی هستند در تربیت او مشارکت دارند . مهرت های عملکردی هم کاربردی هستند وهم تفریحی . مهرتع های کاربردی شامل راه رفتن ، دویدن ، نشستن ، ایستادن ، بلند کردن وزنه ، بالا رفتن از پله ، حملاشیاء وسایر هماهنگی های عصبی – عضلانی است که در زندگی روزانه بکار گرفته می شوند . مهرت های تفریحی هماهنگی های بیشماری هستند که در بازی ها ، ورزش ها ، رقابت های ورزشی وفعالیت های خود آزمایی عمل می کنند . اینها استفاده کاربردی از مهارت ها را نشان داده ومشارکت آموزشی آنها را پیشنهاد می کند ، زمانی که فرد در فعالیت های تفریحی در سطوح مختلف سنی وارد می شود .

علاوه براین ، تربیت بدنی در مهارتهای عصبی عضلانی عملکردی یک آموزش تمام وقت است . این موضوعی نیست که سی دقیقه در روز مطالعه شده وسپس فراموش شود . در عوض ، این ]موضوع[ در بسیاری از فعالیت های باشگاه ها ، بازی های بعد از مدرسه ، تعتیلات وکل زندگی جریان دارد .

این نوع از تربیت بدنی در طول زندگی جریان دارد اگر مهارت های عملکردی باشند . یرخی افراد هستند که حرکاتی را آموزش می دهند که هیچ ارتباطی با فعالیت های امکان پذیر وطبیعی انسان ندارند ؛ آنها توجیه مبهمی دارند که چنین حرکاتی برای انجام دادن سخت بوده وبنابراین برای شخص مفیدند . دلایل آموزش مهارت های غیر عملکردی مختلف است .از افراد خواسته می شود خم شوند وزمین را باانگشتان خود بدون خمشدن زانو لمس کنند ؛ توجیه غلط – حرکات موجب ]تحمل[ رنج شده وبنابراین برای شخص مفیدند – اما هر حرکتی که به مفصل خاصره ای خاجی کشش وارد کند برای فرد خوب نیست . بازیکنان فوتبال که در چمن مهارت ها را تمرین می کنند ؛ توجیه اشتباه – برای گرم کردن بازیکنان – اما «مهارت « معمولا بعد از اینکه بازیکنان پاس دادن وضربه زدن به توپ ، دویدن وجاخالی دادن را برای 15 تا 20 دقیقه انجام دادند ، داده می شود . افراد ترغیب می شوند تا در مسابقات رفت وبرگشت امدادی شرکت کنند وهمزمان در حالی مه می دوند ، یک توپ بسکتبال برای حمل کردن به آنهاداده می شود .توجیه نادرست – برای تنوع دادن به فعالیت – اما در بازی بسکتبال بازیکن یاد می گیرد نباید با توپ بدود .

تکامل شیوه استاندارد رفتاری:

رفتار یاد گرفته می شود . هر تجربه ای یک پس انداز رفتاری در عادات ودیدگاه های شخص به جا می گذارد .تربیت بدنی یکی از مفاهیم حیاتی آموزش در رفتار متمدن است ، زیرا یک جوان به طور عمیقی درباره این تجربه هاکه در آن مشارکت دارد ، توجه نشان می دهد یادگیری باید با بخشندگی ، مهربانی ، ملایمت ، دوستانه وبا شکیبایی باشد ، زمانی که شرکت در تجربه های حیاتی (نوعی از) یادگیری است که انجام می شود وبه طول می انجامد . وقتی یک فرد به شدت تمایل دارد برای بردن یک بازی ویاد می گیرد تا این خواسته را به وسیله کنترل تحمل ، بردباری ومنطق در بیاورد . به همین ترتیب وی در مسیر منطقی رفتاری قرار می گیرد که مستقیماً با شهروندی وی در جامعه یا یک کشور در ارتباط است .

ولی جوان به تنهاییی نمی تواند وارد این شرایط از کزدار متمدن شود . رفتار آموختنی است ومدیران برای آموزش دان مسئول هستند .بهبود در رفتار انسان در هر حیطه از کردار بستگی به شخصی دارد که انواع رفتار ]برای او[ با الگو نشان می دهد وجوان تمایل دارد تا تقلید کند ، و  ]این رفتارها[ بیشتر انجام خواهند شد به وسیله الگوی وادراک خوب ؛ وادراکی که نشان داده نشود احتمالاً بی ارزش است . رفتار با ملایمت ، بخشندگی ، مهربانی وبا شکیبایی در به نتیجه رسیدن برای یک جوان شکست خواهد خورد ، زمانی که معلمان شانس اینکه الگویی عالی باشند را از دست بدهند ، زمانی که والدین غفلت کنند که از تصمیمات اخلاقی حمایت کنند ، وزمانی که شهروندان به طور کلی رفتار بد را در ورزش های حرفهای معذور بدارند وبرنده شدن را فراتر از هرذ چیز دیگری قرار دهند .

تربیت بدنی

تربیت بدنی یک آموزش قدیمی وبنیادی است .اولین مربی تربیت بدنی پدری بود که به پسرش آموخت نیزه را پرتاب کند ، لز درخت بالا رود ، از جوی آب بپرد وتمامی چیزهایی که برای یک جوان مهم بودند را در زندگی قبیله ای انسان غیر متمدن بیاموزد . طی قرن ها ، صحنه اجتماعی تمدن به طور فاحشی تغییر کرده ، روش های زندگی به طور عمیقی متحول شده ، واسترس های جدید بر الگوهای زیستی قدیمی انسان وارد شده است . وهنوز الگوهایی باقی مانده اند ، وساز وکارها هنوز ساختارها ، سازمان ها ، ونیازهای عملکردی که مدتها قبل مشاهده می شد را حفظ کرده اند . نیاز به یادگیری چگونگی پرتاب یک نیزه تمام شده است ولی نیاز به پرتاب باقی مانده است ، نیاز به بالا رفتن از درخت گذشته است ولی اصرار به بالا رفتن در هر کودکی دیده می شود ، نیاز به پرش از جوی به ندرت اتفاق می افتد ولی لزوم پریدن ، دوباره ودوباره در پرش های مبرم جوانان وجود دارد . الگوهایی که به وسیله طبیعت توسهع داده می شوند ، نمونه هایی قدیمی وبنیادی هستند که خارج از قبیله های گذشته پدیدار گشته ومصرانه نیازهایشان را در  ]دنیای[ پیچیده وبه شدت صنعتی امروز فراهم می سازد .

این متأسفانه تربیت بدنی شده است که برنامه هایش را تنها در واژه جسمانی تصور می کند . تربیت بدنی مربوط می شود به پاسخ های عاطفی ، ارتباطات فردی ، رفتارهای گروهی ، یادگیری ذهنی ، وسایر پیامدهای عقلی ، اجتماعی ، عاطفی ، وزیبایی شناسی . با این حال مهم است ونباید مورد غفلت قرار گیرد ، اینکه به طور کلی توسعه قدرت عضلات ، استخوان ها ورباط ها ، کسب مهارت های حرکتی ، و تأمین استقامت جسمانی ناکافی است .

بنابراین محدود کردن اهداف شخص به پیامدهای جسمانی ،  ]کاری[ عبث وبیهوده است . نیرو وقدرت بدون داشتن جهت گیری انسانی بسیار هولناک است که تصور شود . همه افراد باید بدانند که توان وحیات مردم بستگی دارد به تمرینات عضلانی برای پیشرفتشان وبه طور کلی برای حفظ ونگهداری شان ، وگذشته از این که بدن سازی تحت تأثیر وراثت وتغذیه مناسب قرار دارد ، تربیت بدنی خوب به طور حتم امروزه به معنای قدرت ملی است . اما نباید هرگز فراموش شود که سر زنده بودنی که پست ، حیوان صفت ورذیلانه است ، هدف مناسبی برای هر بخش از آموزش نیست . حامیان تربیت بدنی دارای اعتقادات عمیقی درباره اهمیت زیاد سلامتی وصحت افراد هستند . اجازه دهید به آنها تا دوباره ودر همه جا ، نقش راهبردی وضروری فعالیت عضلانی در تکامل را اظهار کنند ، اما اجازه دهید به آنها تا در مقابل امتیازات بی ارزشی که آنها به اعمال قدرت بدون دلیل ، اجرای مهارت های بدون عملکرد ، وپایداری در استقامت بدون هیچ چیز با ارزشی ؛ اختصاص داده اند ، بایستند .

این از هر مظر مسلم است که میراث اجتماعی تجمع یافته ، یک فشار متناوب را ارائه می کند که توسط هر نسل جدیدی به دست می آید . وقتی جوان تنها مهارت اندکی برای یادگیری دارد ویا یک یا دو فهرست برای به یاد سپردن دارد ، وظیفه آموزش در واقع ساده است . حالا ، انتخاب باید صئرت بگیرد . همچنین در تربیت بدنی ، ثروت عظیم مادی در فعالیت های جسمانی ، دامنه گسترده اهداف ، افزایش تحرک در موقعیت های محلی نیازمند انتخاب دقیق مواد است . همه تجارب حرکتی از نظر جسمانی قبل آموزش هستند ، امّا برخی از آنه از ارزش بیشتری در اثرات تولید شده و در نوع اثرات نسبت به سایرین برخوردار است . با در نظر گرفتن این ملاحضات ، تعریف شناخته شده ای از تربیت بدنی باید در اینجا ارئه شود : «تربیت بدنی مجموع فعالیت های جسمانی بشر است که براساس نوع انتخاب ، وبراساس پیامدها هدایت می شوند ».

این تعریف این حقیقت را در بر دارد که انتخاب فعالیت ها باید انجام شوند واینکه پیامدها  ]نیز [ مهم هستند . انتخاب بر اساس نوع ، نیازمند درک این است که فعالیت ها  ]از نظر [ ارزش متغییر بوده ودر ظمن اینکه برخی از آنها به وضوح برای حصول نتایج مطلوب بهتر از سایرین هستند . زمانی که شخص یک چیز را از بین موارد دیگر انتخاب می کند ، به شرط کنترل تمایلات ، اصولی لازم است ، برای اینکه کدام فعالیت مورد اشاره قرار گیرد . ]این [ اصول عقاید برتر ونیاز های ضروری مردم را منعکس می کنند . اگر چه نیازهای عضلانی و مکانیکی همچنان پابرجا هستند ، اما اما این عملی نیست که تنها از اصولی استفاده شود که چنین اهدافی در بردارند .ضرورت های اجتماعی و اخلاقی امروز که در تمامی اشکال تربیت قرار گرفته اند ؛ مسئولیت حفط استعداد های گسترده و با کیفیت کافی را برای اداره این نیازها بر عهده دارند .مطمئناً این روزهای پرتنش حرکات نیاز به بازگشت به حرکات قبلی بدن ندارند ،بلکه بیشتر باید فعالیت های جسمانی را انتخاب کرد که در ارتباطات آزادانه انسان مشارکت داشته ، و اینکه به افراد فرصت شکیبا ، بخشنده ،مهربان و صمیمی بودن را بدهد ، و اینکه بروز اعتماد به نفس ،استقلال و مسائل روحیه ماجراجویی را تشویق کرده و اینکه داشتن شخصیت قوی و مثبت را هدف اولیه خود قرار دهد .

و عبارت « هدایت شده به سوی اهداف » به معنی اهداف خاصی است که در نظر است . بنابراین باید بر نتایج فیزیولوژیکی ، پیامد رشد و تکامل ،مهارت های عصبی – عضلانی ، علائق ، نگرش ها و عادات تأکید کرد .عادت ها و نگرش های زندگی سالم و علاقه به واکنش سالم نه تنها موضوع و مسئولیت آموزش تندرستی و تفریحات سالم است بلکه همچنین هدف تربیت بدنی نیز هست .در حالی که آموزش تندرستی و تفریحات سالم زمان بیشتری را به توسعه رفتار ها و نگرش های سالم ، و علائق اوقات فراغت اختصاص می دهند ، دستاردهایشان معمولاً به وسیله الگوهای زندگی اجتماعی ادامه پیدا می کند که سایر نیروها به شکل گیری آن کمک می کنند .برای اهداف صحیح آموزش تندرستی و تفریحات سالم ،تربیت بدنی فرصتی منحصر به فرد برای شرکت در تمرینات و کارهای تمرینی روزمره اش ،شرکت در ایده آل های ورزشی اش و شرکت در معارت های کاربردی اوقات فراغت اش است .

چاقی

افرادی که بطور منظم ورزش می کنند ،خواه راه رفتن ،دویدن آرام ،شنا کردن ،دوچرخه سواری یا بازی در تیم های ورزشی باشد ،بیشتر احتمال دارد که بتوانند کارهای خسته کننده را به مدت زمان طولانی تری نسبت به افراد بی تحرک انجام دهند.این مسئله ناشی از پاسخ های تطابقی است که توسط بدن و در نتیجه ورزش منظم حاصل می شود .امروزه شرکت توده های مردم در دوی آهسته و دوی مسافت یک شاخص قوی است که مردم به طور کلی برای سلامتی خوب ارزش قائلند و سخت کار می کنند تا بدنشان را در وضعیت کاری خوب حفظ کنند .به عبارت دیگر ، زندگی مدرن امروزی با سبک زندگی بی تحرکش افزایش اوقات فراغت باعث بیماری های مدرن امروزی ماندد چاقی می شود –یک شرایط افزایش وزن شدید در بدن ،زمانی تعریف می شود که یک فرد تجمع فزاینده چربی بدن داشته باشد که بیش از 20 درصد بالاتر از هنجار قد و ساختار بدنی او باشد.این مسئله یک شکل خطرناک ررراز سوء تغذیه در بدن است .

اثرات جسمانی چاقی روی بدن

به خاطر افزایش اندازه بدن ، دستگاه قلبی –عروقی باید سخت تر کار کند و انرژی بیشتری براب حرکت دادن جرم بدن استفاده کند.

به علاوه ، افزایش در بافت چربی (چربی زیر پوستی ) و کاهش در تراکم غدد عرق ، برای سیستم عروقی آزاد سازی انرژی گرمایی زائد بدن را ، که به عنوان بخشی از فرآیند تبدیل سوخت غذایی به کار یا انرژی مفید در عضلات یا ارگان های بدن تولید می شوند ،مشکل تر می سازد.این انرژی گرمایی باید از طریق سطح پوست از بدن خارج شود و بنابراین یک لایه عایق ضخیم زیر پوست موجب محدود شدن جریان خروجی گرما خواهد شد .این بدین معناست که قلب  برای تلمبه کردن سریع تر خون به دستگاه گردش خون باید سخت تر کار کند ،بنابراین انرژی گرمایی که بوسیله خون منتقل می شود می تواند با سرعت بیشتری از نزدیک سطح پوست آزاد شود .

همچنین یک دستگاه گردش خون نسبتاً ضعیف به همراه بافت چربی ، بدین معناست که خون (وبنابراین انرژی گرمایی ) نمی تواند به مقادیر کافی به سطح پوست برسد تا گرمای خود را به طور موثر همانند آنچه در یک فرد لاغر وجود دارد آزاد سازد .

تمامی این عوامل منجر به اضافه بار گرمایی شده و عملکرد تنفسی را افزایش می دهد تا ان را هم گام با افزایش در مجموع عملکرد سوخت و ساز ی نگه دارد .

چاقی و بیماری

چاقی به طور قوی با بسیاری از بیماری های قلبی – عروقی مدرن امروز همانند آتروسلکروز،پرفشار خونی ،ترومبوز کرنری و مغزی ارتباط دارد .

یک فرد چاق ،بیشتر در خطر ابتلا به دیابت کامل ،فتق و کیسه صفرا،بیماری ها،سیروز کبدی و آسیب های مکانیکی بدن مانند کمر درد و آسیب ساختار های مفاصلی است .به علاوه ،خطرات و عوارض جراحی بیشتری در طول حاملگی نیز وجود دارد .

علت چاقی

کربوهیدرات ها و چربی ها سوخت هایی هستند که برای تولید انرژیلازمند .علت اصلی چاقی آنست که انرژی دریافتی (خوردن کربوهیدرات ها و چربی ) خیلی بیشتر از انرژی مصرفی است .به عبارت دیگر ،کمبود مصرف انرژی وجود دارد ،بنابراین فرد چاق به کسب وزن ادامه می دهد .این مفهوم به عنوان تعادل انرژی مثبت شناخته شده به صورت زیر بیان می شود :

انرژی خروجی  <   انرژی ورودی

کربوهیدرات اضافه به صورت گلیکوژن ذخیره می شود .زمانی که همه ذخائر گلیکوژنی شدند ، کربوهیدرات همراه با محتوی چربی اضافه رژیم غذایی به اسیدهای چرب و گلیسیرول تبدیل می شوند .اسیدهای چرب اضافه و گلیسیرول به عنوان تری گلیسیریدها (چربی) در بافت چربی اطراف اندامهای اصلی مانند قلب و معده ،در زیر پوست و در عضلات اسکلتی ذخیره می شود .

یک ارتباط قوی بین تعادل انرژی مثبت و اضافه وزن وجود دارد .اضافه وزن اضافی اغلب همراه با عادات غذایی ضعیف و رژیم غذایی نامتعادل حاوی نسبت زیادی چربی است .این مسئله موجب می شود فرد حین کار خیلی سریع تر خسته شود نسبت به شخصی با نسبت بالاتر کربوهیدرات در رژیم غذایی اش . افراط زیاد در غذا نیز با عوامل روانی ،اجتماعی و فرهنگی در ارتباط است .به عنوان مثال فرد پرخور تلاش می کند بخورد تا از اضطراب آزاد شود .هچنین مشاهده شده است که چاقی دوران کودکی به طور قوی با چاقی دوران بزرگسالی در ارتباط است یعنی اینکه کودک چاق به فرد بزرگسال چاق تبدیل می شود .

چگونه چاقی را کنترل کنیم

تنها روش کنترل چاقی تغییر روابط انرژی است به طوری که انرژی مصرفی بیشتر از انرژی دزیافتی باشد .این مفهوم به عنوان یک تعادل منفی انرژی شناخته می شود و می تواند به صورت زیر بیان شود :

انرژی دریافتی  <   انرژی مصرفی

نتیجه اینست که بدن منابع پتانسیل انرژی ذخیره شده در بافت چربی را به حرکت در می آورد .ترکیب رژیم غذایی متعادل و تمرین های هوازی منظم مؤثرترین شیوه کنترل وزن شناخته می شود.همان طور که وزن کاهش می یابد ،عملکرد روانی و آمادگی جسمانی بهبود یافته و بنابراین فرد چاق قادر خواهد شد تا شدت ،مدت و دفعات تمرین را افزایش دهد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 404
بازدید کل : 31880
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1