ویتامین C یا قهرمان مدافع تندرستی
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
شنبه 2 آذر 1392برچسب:, :: 18:45 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi

ویتامین C یا قهرمان مدافع تندرستی

ویتامین C یکی از ارزشمندترین مدافعان تن آدمی است. با این وجود از آن روزانه مقداری که باید به بدن برسد، نمی­رسد و از آن استفاده کمتر می­نمایند. نه ازاین ویتامین بلکه از همه ویتامین­ها و نیز از بیشتر موادغذایی لازم.

اگر نود تا صدوهشتاد روز میوه و سبزیجات به بدن نرسد. آثار کمبود ویتامین C ظاهر می­شود. این علت مهمی است که بیماری­ها بیشتر از انتظار بوده و مرگ­ومیر بیش از آنچه که باید باشد، رخ می­دهد. متأسفانه خرج می­شود، بودجه مصرف می­گیرد ولی نه برای غذا، بل برای دوا. این یک نوع بدبختی رنج­آوری برای ما انسان­هاست. چرا؟

برای این­که راه تغذیه صحیح را نمی­دانیم و بهبودی را از دوا می­خواهیم.

رسول گرامی محمد مصطفی9 می­فرمایند: المعدۀُ بیت الداء و الحمیۀ رأس کل دواء و اعط کل بدن ماعوّدته (رمز الصحۀ)؛ معده سره بیماری­هاست، پرهیز بهترین دواست، به بدن­ها آنچه را لازم دارند، بدهید.

 تمام گیاهانی که غذای آدمی را تشکیل می­دهند، دارای ویتامین C می­باشند. این ویتامین در مرکبات و فلفل دلمه­ای رسیده، فلفل فرنگی، تخمدان گل نسترن و در پیازچه زیادتر وجود دارد. ویتامین C برای حفظ بافت کلاژن (یا سیمان­گونه) لازم است. سلولهای بدن برای این­که به هم نزدیک باشند و به هم تکیه بدهند. مثل آجرهای ساختمانی یک ساختمان احتیاج به یک ملات دارند که این ملات همان بافت کلاژن است که به وسیله ویتامین C حفظ می­شود. سلولهای بدن آدمی با یک بافت مخصوص محافظت می­شوند مثل خمیر ژله­ای این بافت ژله­ای همان است که در جدار همه مجاری خونی و بنیان استخوان­ها و دندان­ها و غیره مترکم شده­اند. برای تشکیل این ژله با بافت کلان کلسیم لازم است. کلسیم جزء ساختمانی این ژله نیست. بلکه نقش سفت­کننده را مانند پکتین در گیاهان به عهده دارد. هیچ­یک از این دو بدن ویتامین C تشکیل نمی­شوند و بدون وجود کلسیم، استخوان­بندی سفت نمی­گردد.

اگر ویتامین C به بدن نرسد، استخوان­ها پوک و شکننده می­شوند. در عضوی بافت همبند اطراف استخوان­ها را گرفته و محکم به آن می­چسبد. مثلاً در لثه­های چرکین به علت کمبود ویتامین C بافت استخوانی هم آسیب می­بیند و مرتباً چرک و خون جاری می­شود.

باکتریهای حاضر در دهان هم مرتباً از این عفونت استفاده می­کنند. به تدریج این چرک و خونریزی به همه دندان­ها اثر کرده، یکی پس از دیگری لق و شل شده، می­ریزند و پیوره تشکیل می­شود. ویتامین C و نیاسین در اثر کمبود، پیوره را تشدید می­کنند. ویتامین C برای دید چشم­ها هم موثر است.این ویتامین در عدسی چشم جمع می­شود. خوردن ویتامین C در عفونت­های چشمی خیلی مهم و لازم است. ویتامین C در بدن جمع نمی­شود، اگر مقدار زیادی از آن جذب شود، بافت­های بدن آن را مثل اسفنج در خود جای می­دهند (مقدار موثر ویتامین C روزانه حدود 500 میلی­گرم است). مقدار لزوم آن را می­توان روزانه با یک لیوان آب پرتقال جبران کرد. دانشمندان معتقدند که نرسیدن ویتامین C به بدن در پیری باعث چین و چروک و خشکی پوست می­شود لذا برای حفظ جوانی لازم است. روزانه مقداری ویتامینC کافی به بدن برسد.

ویتامین C در مقابل نور، حرارت، پخته شدن و در نزدیک اکسیژن از بین می­رود لذا بایستی در شیشه­های رنگین نگهداری شود.

چون خیلی در آب محلول است اگر مدتی مواد ویتامین C دارد در آب قرار گیرند. ویتامین آنها از بین می­رود. لذا میوه­ها را نباید مدت زیادی در آب نگه دارند.

در قسمت داخلی پوسته پرتقال (قسمت زردرنگ) موادی به نام ریبوفلانوئید یافت می­شود که نیاز به ویتامین C را کم می­کند و به استحکام جدار عروق مویینه می­افزاید و از التهاب داخلی و خونریزی جلوگیری می­کند. ویتامین C برای خونریزی موثر است. وقتی که لکه­های خون­مردگی در بدن پیدا شود لازم است از ویتامین C استفاده نمود.

ویتامین C در بدن به یاری همه ارگان­ها وارد عمل می­شود. گرچه خود انرژی­زا نیست، اما به تمام نیروهای بدن کمک می­کند. ویتامین C در بهبود فشار خون مؤثر است و در دفع چین و چرک صورت رل اساسی دارد.

منابع مهم ویتامین  C:

خرمالو، گریپ­فروت، گردو، خیار، خربزه، شلغم، سویا، لوبیا، فلفل سبز، اسفناج، ریشه خردل، تره تیزک، سیب­زمینی ترشی، گوجه­فرنگی، گیلاس، پیازچه، کیوی، کشنیز، ترشک، سیب­زمینی شیرین، تره جعفریف خرفه، کاسنی، کلم، کنگر، مارچوبه، نخودسبز، رازیانه، آلو، انار، آنانا، پرتقال، انگور، سیب، لیموعمانی، موز، نارنگی، لیموشیرین، کدو، ارزن.

ویتامین D و اثرات آن

این ویتامین برای جذب کلسیم لازم است. برای افرادی که از تابش نور خورشید دورند و افرادی که لباس سیاه می­پوشند و کسانی که شب­ها مشغول کارند و روزها استراحت می­کنند و بطورکلی از نور خورشید کمتر استفاده می­نمایند، لازم است.

 این ویتامین در زرده تخم­مرغی که در آفتاب زندگی بکند، وجود دارد. در تخم­مرغ­های ماشینی وجود ندارد. این ویتامین بیشتر در شیر گاوهایی که در نور خورشید چرا می­کنند، وجود دارد. برای جذب آن از راه پوست باید پوست چرب باشد تا در مقابل اشعه ماورای بنفش جذب ویتامین D نماید.

امروز زندگی ماشینی شده و دیگر پوست چربی وجود ندارد که ویتامین D از راه آن جذب شود (چون بیشتر خانه­ها دارای حمام بوه و اهل خانه مرتباً دوش می­گیرند چربی روی پوستشان پاک می­شود یکی از خوش­ذوق­ها می­گفت: بشر امروز خیلی ترقی کرده است، زیرا صابون خوش، حمام خوش، غذا خوش اما معنویت ناخوش).

کمبود ویتامین D نرم استخوانی را در کودکان باعث می­شود و نیز پوک استخوانی که این هردو می­توانند تا دوران کهنسالی هم کشیده شوند. مخصوصاً پوک استخوانی و نرم استخوانی زایمان­ها را سخت می­کند. زیرا لگن­های خاصره خانم­های آبستن نرم استخوان، تغییر شکل می­دهد. سنگ کلیه در این گونه بیماران زیاد دیده می­شود.

زیادی ویتامین D عوارضی چون مسمومیت، تهوع، ضعف و خستگیف کاهش وزن بدن، اسهال، گرفتگی عضلات بدن را بوجود می­آورند. افزایش کلسیم خون، رسوب کلسیم در بافتهای نرم، بالا رفتن فشار خون در کودکان و بزرگان را نیز که هم باعث مسمومیت می­شود به همراه دارد.

تجویز ویتامین D و ویتامین E و کولین می­تواند از مسمومیت جلوگیری کند.

بهترین راه تجویز ویتامین D از طریق خوردن و استفاده از روغن ماهی کود (cod) است. روزانه نیم قاشق چایخوری از این روغن را می­توان تجویز کرد به جای روغن می­توان از پرل (کپسولهای گرد روغن­دار) ویتامین D و E و A استفاده کرد. در بزرگان رسم این است که از راه پوست جذب ویتامین D انجام پذیرید، ویتامین D به نام­های یا کوله کاسیفرلcholi calciferol  یا ویتامین یا ارگوسترل Ergostrol نامیده می­شود.

در حیوانات در اثر تابش نور خورشید روی پوست و پشم آنها ویتامین D درست می­شود. مقداری از این ویتامین D را حیوان در موقع لیس زدن به پر و پشم خود به بدن می­رساند.

افزایش رنگ پوست، به قهوه­ای سیر مانع جذب ویتامین D می­شود اگر افرادی که در نواحی خط استوا که اشعه ماوراء بنفش خیلی زیادی وجود دارد، دارای پوست سیاه نبودند زیادی جذب ویتامینD زندگی آنها را مرتباً به مخاطره می­کشید (قبلاً متذکر شدیم که ویتامینD از اشیاء سیاه عبور نمی­کند). این یک موهبت الهی است که به سیاهپوستان داده شده تا از جذب زیادی اشعه در امان بوده دچار مسمومیت نگردند.

مقدار ویتامین D بوجود آمده در مقابل نور خورشید، در کبد و کلیه­ها به ویتامین تبدیل می­شود. کمترین نیازمندی یک فرد به ویتامین D حدود 100 واحد است که معادل 5/2 گاما می­باشد. داروهای ضدصرع (فنوباربیتال و هیدانتوبین) جذب ویتامین D را به مخاطره می­کشند و آثارکمبود آن را بوجود می­آورد.

منابع ویتامین D:

روغن کبدماهی، تخم­مرغ، قارچ­ها و پنیر، جگر، کره، شیر گاو، نخود، خرما، برنج، سویا و چای.

در غشاء روده کوچک ویتامینDفراوان می­باشد و مخمرها جذب کلسیم را در روده کوچک تحریک می­کنند. کلسیم از راه روده، عرق و کلیه­ها دفع می­شود.

در کودکان، زنان شیرده و دوران پیری به کلسیم احتیاج بیشتری است. کلسیم و ویتامینD نقش مهمی در پوکی استخوان  دارند. پرخوری از غذاهای چرب باعث ترکیب چربی­ها با کلسیم شده و نمکهای صابونی غیرقابل جذبی بوجود می­آیند و از راه مدفوع خارج می­گردند. اسید فیتیک و اسید اگزالیک کلسیم و موادغذایی را جذب و خنثی می­کنند. برعکس اسید سیتریک با کلسیم ترکیب شده آن را جذب بدن می­کند.

ویتامین E یا توکوفرول

ویتامین E که یکی از ویتامین­های مهم و کارساز بدن آدمی است در بیشتر دانه­های غذایی و روغن­ همه این دانه­ها وجود دارد.

ویتامین E به جز آلفاتوکوفرول در مقابل منجمد کردن و ذخیره­سازی از بین می­روند.

مثلاً غذاهای سرخ شده که در یخچال نگهداری می­شود تا 98% از این ویتامین را از دست می­دهند. معتقدند که حتی یک واحد از ویتامین E در روغن­هایی که از طریق شیمیایی گرفته می­شود یا در آردهای تصفیه شده وجود ندارد. گردو، فندق، جوانه گندم و روغن­هایی که با فشار گرفته می­شوند و آرد غلاتن کامل و نان­های تهیه شده از این آردها دارای ویتامین E هستند (آردهایی که با آسیاب سنگی خرد شده­اند).

این ویتامین در صورتی جذب بدن می­شود که همزمان با چربی و صفرا در روده قرار گیرد مثلاً اگر ویتامین E با شیر بدون چربی مصرف شود، جذب نمی­شود.

وظیفه مهم ویتامین در بدن این است که از نابود شدن اسیدهای چرب و مواد چربی که به وسیله اکسیژن از بین می­روند، جلوگیری نماید.

(مواد چربی شکل عبارتند از: ویتامین A و کاروتن، اسیدهای چرب اشباع نشده).

موقعی که ویتامین E برای جلوگیری از آسیب اکسیژن وارد عمل شود، خود از بین می­رود. ویتامین E برای تشکیل RNA و DNA در سلول لازم است.

اسیدهای چرب مهم در بدن در ساختن بافت همبند سلول­ها به کار می­روند. وقتی در اثر فقدان ویتامین  E اکسیژن توانست اسیدهای مهم را تجزیه و از بین ببرد باعث تجزیه سلول هم می­شود.

در این صورت هرچه اکسیژن زیادتر باشد، سلولها و مواد چرب بیشتر تجزیه و خراب می­شوند. ویتامین E از اثر ویرانگر اکسیژن جلوگیری می­کند و احتیاج بدن را به اکسیژن کم می­کند.

 

آثار و علائم کمبود ویتامین  E

همچنان­که گفته شد، در زمان فقدان ویتامین  E، اکسیژن با روغن­های اشباع نشده ترکیب می­شود و آنها را تجزیه می­نماید. علائم فقدان این ویتامین به صورت برجستگی­های نقاله­ای شکل یا مومی شکل در زهدان، غدد لنفاوی و طحال و کیسه صفرا و کلیه­ها و مغز و عضلات و عروق خونی و غدد داخلی و غدد فوق کلیوی و در هیپوفیز پیدا می­شود. این دانه­های مومی شکل بیشتر در افرادی دیده می­شود که در اثر زیادی کلسترول به علت سکته­های قلبی درگذشته­اند. کمبود این ویتامین در زمانی که کمتر از  میلی­گرم ویتامین E به بدن برسد دیده می­شود و چون سلول­ها در فقدان این ویتامین تجزیه می­شوند. اوره و کرایتنین زیاد می­شود. کم­سویی چشم در فقدان این ویتامین بیشتر می­شود.

نوزادان مادرانی که کمبود ویتامین E داشته­اند. در مقابل اکسیژن ممکن است به فیبروپلازی پشت عدسی چشم مبتلا شوند و نابینا یا به کم­سویی چشم دچار گردند.

اگر مادری در زمان بارداری مبتلا به کمبود ویتامین E شود، خطر یرقان نوزادش را تهدید می­کند.

موقعی که نوزاد یک دفعه در مقابل اکسیژن جو قرار می­گیرد، گلبولهای خونش تجزیه و همولیز می­شوند. در این صورت ویتامین E جلوی تجزیه سلولهای خون را سد می­کند.

Dr. K. Buchnel از دانشکده وایومینگ عقیده دارد، نوزادانی که از شیر خشک استفاده می­کنند. چون شیر خشک فاقد ویتامین E می­باشد، پس از چندی به کم­خونی مبتلا می­شوند اما کودک خوشبختی که از شیر مادر تغذیه می­شود، چنین مشکلی را ندارد. کمبود آهن و ویتامین E هردو باعث کم­خونی شده و در تمام سنین عمر ممکن است رخ دهد اما کدام موثرند. آزمایش­ها جواب مثبت می­دهد، معتقدند آهن خوردنی را پس از صبحانه و ویتامین E را بعد از شام مصرف کنند.

ویتامین E یا کیمیای جوانی

زشتی عضلات صورت به علت کمبود ویتامین E در سنین بالا به وسیله دانشمندان بررسی شده است و معتقدند که هرجا سلول­ها تجزیه شوند، در آنجا مقداری کلسیم رسوب می­کند.

دکتر Hanssely با آزمایشات متعددی علائم چین و چروک پیری را در حیوانات بوجود آورده و ثابت کرده می­تواند از چین و چروک­ها به وسیله دادن ویتامین E جلوگیری نماید. خاطرنشان می­سازد از این چین و چروک­ها به وسیله تصلّب شرایین و در اسکلرودرمی و التهابات مفصلی به علت ورود کلسیم به بافتهای نرم است که بیشتر در پیری به وجود می­آید، با دادن ویتامین E بهبودی چشمگیری در این افراد دیده شده است.

سقط جنین و ویتامین E

تعداد بیشماری از مادرانی که دارای سقط جنین بوده­اند، پس از گرفتن ویتامین E بهبود یافهت­اند. مبتلایان به شلی عضلانی و نوزادانی که توان نشستن و راه رفتن را نداشته­اند با این ویتامین بهبود یافته­اند.

ویتامین E در سوختگی­ها از اسکارهای بد شکل جلوگیری می­کند (خشک شدن قسمتی از پوست که به علت نرسیدن خون بوجود می­آید).

ویتامین E و پیدایش تنگی دریچه­ای در قلب

معتقدند که اگر در زمان حاد و بحران روماتیسم مفصلی به بیمار مبتلا به دردهای روماتیسمی و تورم مفاصل ویتامین E به مقدارکافی داده شود. از اثر سوء روماتیسم بر روی دریچه­های قلب جلوگیری می­شود زیرا مثل کوزیتزول خاصیت ضدتورمی دارد.

در پیدایش چسبندگی­ها در جای زخم­ها فیبروز لوزالعمده، پژمردگی عضلانیف تشمّع کبدی (کبد چرب)، عفونت­های مثانه­ای و بطور کلی در بیشتر التهابات داخلی که جایگزینی باعث پیدایش عوارض ناگواری خواهد شد، این جایگزینی را ویتامین E می­تواند از بین ببرد. در صورتی که به موقع مقدار کافی و به مدت طولانی مصرف شود. این اقدام موقعی سودمند است که قبل از پیدایش بافت جایگزینی و کهنه و سفت شدن آن ویتامین E را به کار می­برند.

رابطه لخته خون و ویتامین E

در مجاری خونی افراد بدون ویتامین E خون به سهولت لخته می­شود. شاید بتوان گفت که هیچ ماده غذایی دیگری این­چنین نیست. متذکرمی­شویم که هرگاه ویتامین E کمتر به بدن برسد، سلول­ها تجزیه می­شوند. وقتی هم که مجاری خونی بریده یا جمع شود واریس­ها پیدا می­شوند. این هردو بیماری در اثر مصرف به موقع ویتامین E بهبودی می­یابد.

رنگ­دانه­های پوستی در مچ دست­ها و ساق پاهای کهنسالان

اشخاص مسن زودتر به عوارض کمبود ویتامین E مبتلا می­شوند و دفاع آنها در مقابل سرطان­ها هم کمتر است. رنگ­دانه­های فوق می­تواند بیشتر مربوط به کمبود ویتامین E باشد. راه مبارزه با از بین بردن آنها این است که از منابع ویتامین E استفاده شود.

آمبولی­های ریوی و سکته­های مغزی و ویتامین E

آمبولی ریوی و سکته­های مغزی ناشی  از لخته خون در اثر کافی نبودن ویتامین E هم ممکن است رخ دهد. 80% قربانیان این جامعه، ویتامین E خونشان کم بوده است چون داروهای خوراکی جلوگیری از آبستنی، نیاز بدن را به ویتامین E زیاد می­کنند. توصیه می­شود به افرادی که از این قرصهای جلوگیری از باردار شدن مصرف می­نمایند از ویتامین E به اندازه کافی روزانه استفاده نمایند تا دچار قلبیت (ورم وریدهای پا) و لخته شدن خون و التهابات دیگر نشوند.

 

گرفتگی شریان­های غذادهنده قلب و ویتامین E

گیر کردن لخته در یکی از سرخرگهای اکلیلی (کرونرها) باعث انسداد و نرسیدن اکسیژن به عضله قلب می­شود. ویتامین E در جلوگیری از ترومبوز موثر بوده و از طرفی نیاز بدن را به اکسیژن کاهش می­دهد. با این دو عمل اثر مثبت بر روی شریان­های اکلیلی گرفته شده به عضله قلب کمک می­کند.

برای شاهد مدعی دو دسته از مبتلایان به گرفتگی شریان اکلیلی درنظر گرفته شدند به عده­ای ویتامین E داده شد و به گروه دیگر داده نشد. عده­ای که ویتامین دریافت کردند کمی به حمله قلبی مبتلا شدند. بیمارانی که پس از حمله قلبی ویتامین E دریافت می­داشتند کم­کم به بهبودی بیشتری نایل شدند. پزشکان معتقد به این عمل اظهار داشتند که خطر دادن ویتامین E به مراتب کمتر است از خطر دادن داروهای ضدانعقاد.

رابطه التهابات کلیه و ویتامین E

کم بودن ویتامین E باعث التهابات کلیه­ها می­شود. اگر روزانه 30-40 واحد از این ویتامین تجویز شود باعث کاهش تراکم مایعات در بافت­ها و کم شدن آلبومین و پایین آمدن فشار خون خواهد شد.

رابطه ویتامین E و کبد

در حضور ویتامین E، کبد امکان پیدا می­کند که سموم وارد شده در خود را از قبیل تتراکلرودوکربن و سموم حفظ­کننده­های غذایی و مواد ضدعفونی کننده آن، سفیدکننده­های آردونیترات­ها، نیتریت­های پتاسیم و سدیم که از کودهای شیمیایی وارد گیاهان و غذا و میوه­ها شده است و همچنین بسیاری از سموم شیمیایی دیگر را خنثی کند.

رابطه ویتامین E و تیروئید

در اثر کمبود یا فقدان ویتامین E که باعث تجزیه سلولها می­شود و جایگزینی بوجود می­آید. غدۀ تیروئید هم از این جایگزینی مصون نمانده و بزرگتر شده، قدرت تولید تیروکسین را از دست می­دهد، چشم­ها حالت برآمده پیدا می­کند (گواتراگزفتالمیک) با دادن روزانه 500 واحد از این ویتامین بیمار بهبودی پیدا می­کند.

رابطه کوچک شدن سینه­ها در خانم­ها و باریک شدن کفل­ها در مردها با ویتامین E و هیپوفیز

موقعی همه غدد داخلی بدن به خوبی مشغول کار خود می­باشند که ویتامین E و سایر موادغذایی در دسترس آنها باشد. کمبود ویتامین E باعث کم شدن ترشحات هورمونی هیپوفیز می­شود. هورمونهای هیپوفیز عبارتند از: هورمون رشد TSH، هورمون محرک جنسی رابطه میان غدد فوق کلیه و غدد جنسی با ویتامین E حساس­تر از رابطه غده­های دیگر است.

سه هورمون عمده از شش هورمون اصلی تیروئید مربوط به غدد تناسلی است.

غده هیپوفیز حدود دویست برابر بیشتر از غدد دیگر ویتامین E را در خود نگه می­دارد. اگر رژیم­های غذایی نامنظم و نامطلوب کنونی ادامه پیداکند، آثار کمبود ویتامین E بیشتر آشکار می­شود.

چنانچه در بالا گفته شد، یکی از عوارض مهم کمبود ویتامین E در خانم­ها و مردها کوچک شدن سینه­ها و باریک شدن کفل­ها می­باشد.

رابطه جوش صورت و آلرژی­ها و باکتری­ها با ویتامین E

اسیدهای اشباع نشده در ساختمان بافت همبند و جدار سلول­ها شرکت فعال دارند در زمان فقدان ویتامین E اکسیژن می­تواند با تجزیه اسیدهای اشباع نشده آنها را از بین ببرد. باکتری­ها و ویروس­ها و آلرژی­زاها (حساسیت­دهنده­ها) امکان نفوذ در داخل بافت­ها را بدست می­آورند و وارد بافت­ها می­شوند مثلاً در فیبروز مثانه و کیسه صفرا که دیگر ویتامین E جذب نمی­شود، عفونت­ها رشد بسیاری می­یابند. عفونت­های پی­درپی دریچه­ها هم به علت از بین رفتن ویتامین A در زمان فقدان ویتامین E شایع­تر است زیرا ویتامین A بدون حمایت و ویتامین E از بین می­رود.

در جوش و غرور صورت هم که ویتامین A تجویز نمی­شود، اگر ویتامین E نباشد، بهبودی حاصل نمی­گردد.

هرچه ویتامین E در غذاها بیشتر باشد، احتیاج به ویتامین A کمتر خواهد شد و ویتامین A ذخیره می­شود. موقعی که اطفال از قطره محلول در آب ویتامین A.D استفاده می­کنند مصرف ویتامین E حداقل خود می­رسد (مسمومیت ویتامین A را با دادن ویتامین E می­توان جبران کرد).

در زمان کمبود ویتامین E و ویتامین C فشار خون بالا می­رود.

رژیم غذایی جراحی قلب باز و سقط­های جنین و سنگ­های کلیه

شک نیست که اگر بیماری­ها در اثر رسوب کلسیم ایجاد شده باشند مثل بیماریهای سنگ کلیه، اگر از دادن کلسیم خودداری شود سیر بیماری بهبود نمی­یابد لکن اگر ویتامینEتجویز شود، سیر بیماری متوقف می­شود.

رابطه ویتامین E و منیزیم با جراحی قلب

در جراحی قلب باز، بدن بی­نهایت به ویتامین  Eو منیزیم محتاج می­شود که باید به بیماران برسد. اغلب مشاهده شده است که رسوب کلسیم در عضله قلب به قدری زیاد بوده که منجر به مرگ بیمار شده است.

برای جلوگیری از این پیش­آمد، باید بیماران قلبی که بایستی تحت عمل جراحی قلب  باز قرار گیرند. از ویتامین E و منیزیم کاملاً استفاده نمایند زیرا ثابت شده است که کمبود ویتامین E و منیزیم به رسوب کلسیم اجازه بیشتری می­دهد.

رژیم غذایی

اگر کمی دقت شود بیشتر مواد طبیعی و کامل مشترکاً دارای موادی هستند که برای بدن لازم است مثلاً مخمّر آب جو و جوانه گندم و پوست برنج و دل و قلوه و جگر و گردو و بادام زمینی و سبزیجات و میوه­جات همه دارای موادی هستند که برای بدن لازم است لذا بایستی از این­ها همگی استفاده شود.

رابطه آسم و آمفیزم با ویتامین E

دادن ویتامین E به بیماریهایی که به کمی اکسیژن مبتلا هستند مثل بیماری آسم و آمفیزم موثر است و دادن ویتامین E به پیران در ازدیاد حافظه­شان مفید است و در زخمهای تناسلی زنان ویتامین E موثر مفید و سودمند است.

احتیاج به ویتامین E به 120 تا 200 واحد در روز برآورد شده است اما از 600 تا 1600 واحد را ایده­آل می­دانند.

برای جبران کمبود ویتامین E باید روزانه لااقل از یک چربی اشباع نشده استفاده کرد، مبتلایان به فشار خون، روماتیسم قلبی مزمن نباید بیش از 100 واحد ویتامین روزانه دریافت کنند. هرچه مصرف روغن­های اشباع شده بیشتر باشد، احتیاج به ویتامین E هم زیادتر است.

احتیاج به ویتامین E رابطه مستقیمی با آردهای تصفیه شده، گندم­های پوست  کنده و برنج­های پوست کنده و سفید شده داشته هرچه از این منابع بیشتر استفاده شود. لزوم ویتامین E هم بیشتر خواهد بود.

منابع مهم ویتامین E

لزوم این ویتامین برای بدن کمتر از لزوم ریه­ها نیست زیرا بیشتر کارهای مهم بدن به وسیله آن انجام می­پذیرد. این ویتامین در نخود، سویا، خرما، جوانه گندم، سبوس برنج، بادام زمینی مخصوصاً گردو، روغن برزک، مخمّر آب جو، روغن جوانه گندم، روغن تمام دانه­های روغنی وجود دارد.

مصرف 45 گرم کره یا 2 میلی­لیتر روغن جوانه گندم یا مصرف 150 گرم گندم کامل با سبوس احتیاج روزانه این ویتامین را رفع می­نماید.

کلسیـم

بیشتر بدن آدمی از کلسیم پوشیده شده و حدود 99% کلسیم در بافت استخوانی بدن جمع شده است. با وجود تمرکز استخوانی بافت­های نرم بدن و اعصاب در زمان کمبود کلسیم آسیب­پذیری بیشتری را به خود اختصاص می­دهند. چون کلسیم در انگیزه­های عصبی دخالت دارد. فقدان آن باعث تشنج و بداخلاقی و قرولند می­شود. صدای کسی که دچار کمبود کلسیم است، همیشه بلند است (مرتباً داد می­زند) و ناتوانی خویش را به صورت ناسازگاری عصبی نشان می­دهد. یک نوع خستگی غیرقابل توصیفی برایش بوجود می­آید. صاحبان کمبود کلسیم چنان بی­آرام و پرخاشجویند که نمی­توان با آنها کنار آمد، ایشان خیلی زودجوش می­آیند و خشمگین می­شوند.

کسی که کلسیم به اندازه کافی جذب نمی­کند، چون بی­آرام می­شود به هواخوری مبتلا می­گردد (مرتباً آرغ­های ساختگی می­زند).

در سخن گفتن عجول هستند که این موضوع در زنان بیشتر است تا مردان، هواخوری در کمبود کلسیم (آرغ زدن) شایع است و اگر این افراد غذایی خورده باشند که دارای روغنهای فرار باشد مثل شیر، پیاز، فلفل چون روغنهای این موادغذایی در گاز معده حل می­شوند. بوی آنها را خود بیمار می­چشد و احساس این حالت بیمار را وادار می­کند که از قلیایی­کننده­های محیط داخلی معده استفاده نماید.

حال این­که مواد قلیایی سبب ایجاد گازکربنیک در معده می­شود. گازکربنیک به مری فشار می­آورد و خارج می­شود. از طرفی اسیدکلریدریک باارزش به وسیله این قلیائیات خنثی می­شود. در نتیجه هرچه کلسیم در موادغذایی باشد  غیرقابل حل می­گردد و به داخل خون جذب نمی­شود. گازهای معده گاهی به قسمت پایین شکم راه پیدا می­کنند و در اثر حرارت روده­ها بر حجم آن گازها اضافه می­شود و موجب درد و رنج بیشتری می­گردد.

کمبود کلسیم گاهی با بی­خوابی شروع می­شود که این خود نوعی عدم توانایی آرام­سازی اعصاب است. اگر رژیم غذایی منظم باشد، دیگر احتیاج به قرص خواب نیست و این همه بودجه کلان و داروهای ضد بی­خوابی لازم نمی­شود.

(عامل اصلی بیشتر بیماری­ها، عدم توجه به موادغذایی لازم بدن است).

سال­هاست که برای رفع بی­خوابی تبلیغ خوردن یک لیوان شیر یا مقداری ماست را شنیده­ام که بهترین خواب­آور است.

چون کلسیم آرامش­دهنده خوبی است و خواب را تأمین می­کند لذا غذاهای کلسیم­دار بهترین دارو در مان کم­خوابی هستند. از این­رو مبتلایان به بی­خوابی قبل از خوابیدن اگر مقدار یک لیوان ماست یا یک لیوان کوچک شیر میل کنند، خواب راحتی را خواهند داشت.

رابطه کلسیم با حساسیت عضلات

یکی از عوارض کمبود کلسیم ایجاد کرامپ یا گرفتگی عضلانیاست که به آن اسپاسم هم می­گویند. این گرفتگی و چنگ شدن عضلانی در عضلات پاها در شکم و روده­ها مخصوصاً بیشتر ساق پاها را متأثر می­سازد که درمان آن خوردن کلسیم است. ناگفته نماند که رژیم غذایی باید منظم و مرتب نباشد تا حدس کمبود کلسیم قابل قبول باشد زیرا عوامل چندی در بوجود آوردن اسپاسم و تتانی موثر است اما ما بحث کمبود کلسیم را مطرح می­کنیم (برای جذب کلسیم باید ویتامین D هم وجود داشته باشد).

رابطه کلسیم با زمان قاعدگی

مقدار کلسیم خون هر زن متناسب با فعالیت تخمدانهای اوست. در شروع قاعدگی کلسیم خون آن قدر کم می­شود که باعث تنش و ستیزه­جویی و پرخاشگری و عصبانیت و زودرنجی می­شود. در زمان پیشرفت قاعدگی به تدریج کلسیم کم می­شود تا جایی که ممکن است درد و اسپاسم شدیدی را بوجود آورد که این امر به خصوص در دوران بلوغ با شدت بیشتری همراه است. برای جلوگیری از این حالت باید لااقل یک هفته از مواد کلسیم­دار استفاده کرد و در دوران قاعدگی به مصرف آن ادامه داد.

کلسیم و آرامش روانی

از زمان قدیم پزشکان عقیده داشته­اند که کلسیم یک عامل ضد درد است و تزریق وریدی آن باعث تسکین درد می­شود مثلاً در سردردهای میگرنی می­توان کلسیم تجویز نمود و در فواصل بهبودی سردرد اگر کلسیم استفاده کنند، راه درمان را کوتاهتر کرده­اند. کلسیم یک آرامش­دهنده است.

بین عوامل معمول اگر ماست خورده­اید، کاسه­اش را برای گذاردن زیر سر آماده کنید زیرا کلسیم موجود در ماست باعث پیدایش خواب خواهد شد.

کلسیم و لخته شدن خون

وجود کلسیم برای لخته شدن خون لازم است و در هنگام تصادفات لخته شدن خون در محل بریدگی مسئله مرگ و زندگی است.

کلسیم نفوذپذیری جدار سلولی را کاهش می­دهد از این­رو میکروب­ها و ویروس­ها را به داخل سلول سد می­کند.

کلسیم و حفظ دندان­ها

برای حفظ دندان­ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها وجود کلسیم و ویتامین  Dضروری است. برای تشکیل استخوان هم فسفر هم ویتامین D و هم کلسیم لازم است. لیکن آزمایشات متعددی نشان می­دهد که اهمیت کلسیم بیشتر از دیگران است.

شیر دارای کلسیم کافی است، شیر چرخ شده و چربی گرفته منبع سرشاری از کلسیم است.

برگ­های سبز خردل، برگ­های سبز شلغم و لوبیا چیتی (سویا) سرشار از کلسیم است.

فسفر و کلسیم در ساختمان بدن اهمیت زیادی دارند. فسفر برای هرگونه زندگی لازم است. در ساختمان سلولی نقش اساسی دارد. فسفر در کروموزوم­ها و ژن­ها وجود دارد. در غشاء سلولی فسفر موجود است فسفر برای حافظه و هوش لازم است. غذای تصفیه شده فاقد کلسیم و فسفر است.

رابطه فسفر و کلسیم

اگر غذاهایی که فسفر زیاد دارند مصرف شوند، باید همزمان با آنها از کلسیم نیز استفاده به عمل آید. خوردن جگر و مخمّر آب جو و لسیتین و جوانه گندم که از نظر فسفر غنی هستند باید همزمان با خوردن کلسیم باشد. اگر چنین احتیاطی به عمل نیاید فسفر اضافی در غذاها، کلسیم موجود در خون را از راه ادرار دفع می­نماید. در چنین حالتی کمبود کلسیم بوجود می­آید لذا لازم است که مخمّر آب جو، جوانه گندم، جگر و مواد دیگر فسفردار را با ماست مصرف کنند.

اینجاست که احادیث علمی اسلامی، علمی بودن خود را به بهترین وجهی نشان می­دهند (احادیث اسلامی در تمام زمینه­ها آمده است).

حضرت صادق7 می­فرمایند: اِنَّ الجُبن و الجُوز اذا اَجتَمِعا کانا دواء و اذا افترقاء کانا داء؛ خوردن پنیر و گردو باهم دارو و صرف پنیر و گردوی تنها باعث ایجاد درد خواهد شد.

در زمانی که پنیر تنها مصرف شود، چون دارای کلسیم زیاد است، کلسیم خون زیاد می­شود. ناچار بایستی فسفر خون کم شود. با خوردن گردوی تنها فسفر خون زیاد می­شود زیرا در گردو فسفر زیاد است. در نتیجه کلسیم کم می­شود. اما هنگامی که هردو (پنیر و گردو) باهم مصرف شوند تعادل کلسیم و فسفر برقرار می­شود.

مصرف کلسیم از 1-3 گرم با فسفر و هورمونهای ترمیم­کننده از فساد بافت استخوانی جلوگیری می­کنند. بی­حرکتی و میزنشینی اختلال در جذب و ساختمان کلسیم بوجود می­آورد که پوکی و تردی و شکنندگی بافت استخوان را موجب می­شود. بخصوص در زمان پیری باعث شکستگی­های مزاحمی خواهد شد.

جذب کلسیم زیاد املاح صفراوی را صابونی می­کند و از راه مدفوع خارج می­نماید. یونهای کلسیم، مخمّرها را فعال می­کند. کلسیم باعث تحرک و تشویق فاگوستورها هنگام بیگانه­خواری در خون خواهد شد و به آنها در انهدام و نابود کردن سموم خونی کمک می­نماید.

شیر و پنیر از هم بیشتر کلسیم دارند. یک لیتر شیر 150 گرم، پنیر 25/1 گرم کلسیم دارد.

منابع کلی کسیم:

بادام، لوبیا، گل کلم، نخود، کاکائو، کلم پیچ، پوست لیمو، خردل سبز، جعفری، تره تیزک، سویا، شلغم، دانه آفتابگردان، ریوند، کشنیز، علف چشمه، سبوس، گندم، فندق، تره، کاسنی، کاهو ایرانی، کرفس، دانه کنجد، کنگر فرنگی، عدس، مغز پسته، برگ چغندر، خرفه، اسفناج، شیر، پنیر.

منیـزیم

منیزیم یکی از مواد مغذی است که مانند کلسیم برای احتیاجات بدن لازم است. کمبود منیزیم باعث زودرنجی، کم شدن مقاومت بدن در برابر پیش­آمدهای عصبی و حساس شدن به ستیزه­جویی می­شود. ادامه کمبود آن باعث انقباض عضلانی کوتاه­مدت، رعشه، بی­نظمی نظم، بی­خوابی، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلانی ساق پاها، لرزش اندامها بخصوص در نوارهای گرفته شده از قلب و عضلات و مغز که همه دچار بی­نظمی شده­اند. کمبود روزافزون منیزیم باعث ابهام فکری، آشفتگی­های ذهنی، گم کردکی زمان و مکان و گاهی اوهام ترسناک از قبیل جنون خمری ممکن است پیش­ آید. این قسمت را مربوط به منیزیم و اعصاب می­دانند.

رابطه منیزیم و عدم توانایی درکنترل اسفنگتر ادرار (بی­اختیاری ادرار)

در کسانی که فقدان منیزیم در آنها مشهود است یکی از عوامل دیگر این بیماری ادرار بی­اختیار است که به علت عدم کنترل ماهیچه سفت­کننده مجرای خروج ادرار پیش می­آید. کسانی که به این بیماری مبتلا می­شوند، بیشتر مبتلا به تصلّب شرایین هستند.

تشخیص کمبود منیزیم کار سهل و آسانی نیست زیرا این ماده به طور عمده درون سلول­ها تمرکز پیدا می­کند و مقدار موجودی آن در پلاسمای خون بسیار تحت دستخوش تغییرات است.

این تغییرات در افرادی که داروهای مدریاآنتی­بیوتیک مصرف می­کنند، یا مبتلایان به رعشه، ضعف عضلانی، انقباض عضلانی، غیرارادی طولانی و نیز در مبتلایان به حمله (صرع­ها) و اسهال مزمن و مرض قند، التهاب کلیه و جنون خمری دیده می­شود.

عوارض کمبود منیزم

فقدان منیزیم برای مدت چند روز عوارضی از قبیل تشنج و بعد از آن آسیب­های کبدی و بالاخره پیدا شدن شن کلیه و در آخر نمایان شدن اختلالات قلبی و تغییرات نوار قلبی و پیدایش مناطق کم خونی و خون­مردگی در عضله قلب و رسوب کلسیم در عضله قلب را بوجود می­آورد. کمبود منیزیم در جنس نر ناباروری و در جنس ماده نازایی باعث می­شود.

رسوب کلسیم در بافتهای نرم و کلیه­ها به ویژه در جدار شریان­ها دیده می­شود. پتاسیم در صورتی می­تواند در سلول­ها بماند که مقدار منیزیم کافی باشد. همه این عوارض مخصوصاً رسوب کلسیم در بافتها شدت می­یابد. با این همه پیش­آمد سرانجام مرگ فرا می­رسد.

منیزیم از تصلّب شرایین و بیماری­های قلبی جلوگیری می­نماید.

موقعی که عوامل پیدا شدن تصلّب شرایین یعنی رژیم غذایی سرشار از روغنهای اشباع شده و حاوی مقادیر زیادی کلسترول در دسترس باشد و مرتباً از این رژیم پرمخاطره استفاده شود تا زمانی که منیزیم خون به اندازه کافی به حد لازم داشته باشد. هیچ مخاطره­ای برای قلب پیش نمی­اید. مشاهده شده است مردانی که رژیم غذایی کاملاً طبیعی از نظر منیزیم دارند، به هیچ وجه مبتلا به تصلّب شرایین و حملات قلبی و عوارض آرتریواسکلروز نخواهند شد.

تردیدی وجود ندارد که کمبود منیزیم می­تواند عوارض ناگواری را برای قلب بوجود آورد، منیزیم به عنوان یک پایین­آورنده کلسترول شناخت شده است. آب چشمه­های منیزیم­دار، بهترین و گواراترین آب برای بیماران قلبی و آرتریواسکلروزی خواهد بود

اثرات منیزیم و کلسیم برای التهابات مفصلی

افرادی که میزان کسیم و منیزیم خونشان کافی و در حد طبیعی است. در مقابل بیماریهای مربوطه مصون خواهند بود. این موضوع حائز اهمیت است که رسوب کلسیم در بافتهای نرم هرگاه رژیم غذایی فاقد کلسیم باشد، شدت می­یابد.

کسانی که از التهابات مفصلی، التهابات کیسه زلالی اطراف مفاصل، اسکلرودرمی، تصلّب شرایین و هرگونه نابسامانی دیگری که رسوب کلسیم در آنها باعث ایجاد درد شده باشد، از خوردن کلسیم بیم دارند. ترس و وحشت آنها بی­مورد است زیرا این­گونه افراد در صورتی بهبودی می­یابند که مقدار خوراکشان سرشار از منیزیم و کلسیم باشد.

اما به بیماران مبتلا به سنگ کلیه دستور داده می­شود که از خوردن لبنیات خودداری کنند. در حالی که همین عمل زودتر باعث پیدایش سنگ می­شود زیرا این­گونه رسوبهای کلسیمی در صورتی که ویتامین E  در غذا نباشد، این­گونه رسوبات پیدا می­شود.

بعد از عمل جراحی قلب باز که بدن فوق­العاده به منیزیم و ویتامین E احتیاج پیدا می­کند. اغلب دیده شده است که رسوب کلسیم در عضلات قلب چنان شدت می­یابد که اگر این مواد به بیمار داده نشود مرگ به زودی گریبانگیر او خواهد شد. بعد از کشت و کار با کود شیمیایی فقدان کلسیم و منیزیم زیادتر شده است. علت این امر این است که وقتی از کودهای شیمیایی استفاده می­شود مخصوصاً موقعی که به زمین مواد آهکی داده می­شود. کود شیمیایی که قابل حل در آب است، سریعاً رطوبت زمین را جذب می­نماید که دیگر منیزیم جذب محلول موجود در خاک نمی­شود. در نتیجه جذب گیاه هم نمی­شود. مواد غذایی جوشانده شده یا مانده شده چون منیزیم را در خود حل می­کند. باید آبهای آنها مصرف شود. چنان که گفته شد، منیزیم در آب به خوبی حل می­شود. نوشیدن الکل، اسهال مزمن و آنتی­بیوتیک­ها خون را کم می­کند.

اثرات منیزیم بر صرع

با توجه به اینکه حیوانات فاقد منیزیم مبتلا به تشنج می­شوند. دانشمندان به عده­ای مبتلا به صرع به اندازه کافی منیزیم دادند. مشاهده شد که در ساعات اول تشنج قطع شد و بیماران رو به بهبودی گزاردند. یک  نفر پزشک تگزاسی به نام L. B. Banet به سی کودک مبتلا به صرع روزانه 450 میلی­گرم منیزیم خوراکی خوراند. در همه کودکان به جز یکی بهبودی حاصل شد و حملات صرعی کنترل گردید. به یک بیمار مبتلا به کم­هوشی منیزیم داده شد، مشاهده گردید که از هوشیاری طبیعی برخوردا گردید این موضوع در صورتی موفقیت­آمیز است که موادغذایی از نظر احتیاج کامل باشد. به خصوص وجود ویتامینکه در اینجا مورد لزوم بیشتری دارد این عمل را نیز باید مثل داروهای صرعی به مدت زیاد انجام داد.

رابطه منیزیم و سلولهای مغزی

تمام سلولهای بدن آدمی به منیزیم محتاج هستند (مخصوصاً سلولهای مغزی) منیزیم برای واکنشهای شیمیایی و پروتئینی و برای بهره­گیری از چربی­ها، قندها و مواد نشاسته­ای و دهها دستگاه آنزیمی دیگری که در تولید انرژی لازم هستند، مورد لزوم است.

می­دانیم که بیشتر آنزیم­ها دارای ویتامین هستند واین ویتامین موقعی به خوبی جذب می­شود که در محیط خون، منیزیم به مقدار لازم و کافی وجود داشته باشد. فقدان کلسیم و منیزیم عوارضی چون رعشه، بی­خوابی و سنگ کلیه بوجود می­آورند.

اگر منیزیم نباشد مقداری کلسیم از کلیه­ها دفع می­شود که این خود عامل موثری در ایجاد سنگ است. در بعضی از غذاهای کودکان که کلسیم زیاد بوده ولی منیزیم کم داشته است. عوارضی چون حساسیت بی­صدا، بی­خوابی، رعشه، انقباضات عضلانی، افزایش فعالیتهای بدن و تشنج بوجود می­آید.

رابطه سنگ کلیه و منیزیم

موقعی که رژیم غذایی از نظر ویتامین  و منیزیم فقیر باشد چون مقدارکلسیم بیشتری از راه ادرار دفع می­شود، سنگ کلیه بوجود می­آید.

اگر سنگهای تشکیل شده در کلیه بیشتر از کلسیم و فسفر باشد. دلیل بر این است که منیزیم کم شده یا وجود ندارد و اگر سنگهای بوجود آمده در کلیه از نوع کلسیم و اسید اگزالیک باشد، کمبود ویتامین  را مطرح می­سازد.

پخش مواد منیزیم­دار، منیزیم در آب حل می­شود و نباید آب آنها را ریخت. باید این مواد غذایی پخته شده را با آب خودشان مصرف نمایند.

برگ چغندر، ترشک، برگ و ساقه چغندر، لوبیا چیتی (سویا) دارای منیزیم هستند.

نسبت کلسیم و منیزیم و زخم معده و اثنی عشر

نیاز بدن به کلسیم و منیزیم نسبت نزدیکی باهم دارند به طوری که برآورده شده است این نسبت برای کلسیم دو برابر منیزیم است یعنی اگر روزانه نیاز بدن به 500 میلی­گرم منیزیم باشد، نیاز بدن به 1000 میلی­گرم کلسیم می­رسد، اما کسانی که دوران نقاهت بیماری را می­گذرانند مقدار بیشتری از منیزیم را پذیرا خواهند بود واین پذیرش در مردان بیش از زنان است.

اگر به عللی کلسیم زیاد مصرف شود باید به مقدار مصرف منیزیم هم افزود. تمام ترکیبات منیزیم­دار به طور موفقیت­آمیزی می­توانند بدن را تأمین کنند. کسانی که از ترکیبات منیزیم به عنوان مسهل یا خنثی­کننده اسید استفاده می­کنند، مقدار منیزیم بیشتری وارد خون می­کنند که نتیجتاً ضعف عضلانی، بی­حالی، خواب­آلودگی، اشکال در حرکات، اشکال در سخن گفتن، کندی ضربان قلب و نیز به حالت تهوع دچار می­شوند.

حالات پیش آمده بالا با دادن کلسیم جبران می­شود

به علت اهمیت این ماده غذایی باید رژیم غذایی نوزاد، کودک، جوان، پیر برخوردار از این ماده غذایی باشد. علت زیاد مصرف شدن داروهای آرام­بخش و کمبود اثر آنها، بیشتر مربوط به کمبود منیزیم غذاهاست. چه خوب است که اگر مصرف داروی آرام­بخش را لازم دانستیم به لزوم مقدار بیشتر منیزیم هم توجه داشته باشیم.

نسخه شب ادراری و نسخه حساسیت در برابر صداها و ناآرامی­های کمبود منیزیم

تخم هویج 15 گرم، تخم زردک 20گرم، مغز گردو 100 گرم، مغز بادام 100 گرم، مغز بادام زمینی 100 گرم، نارگیل 150 گرم، مغز فندق 50 گرم، جوانه گندم 200 گرم، مخمر جو 200 گرم.

دستورالعمل مصرف: همه را نرم ساییده بعد از هر غذا دو قاشق غذاخوری میل نمایند.

 

منابع منیزیم:

خرفه، کاهو، کاسنی، کدو، گندم، گوجه فرنگی، نخودفرنگی، برگ کلم، گریپ فروت، گلابی، گیلاس، سبوس­ها، مارچوبه، مخمر آب جو، ملاس سیاه، نارگیل، هلو، هندوانه، فندق، بادام زمینی، برگ اسفناج، برگ ترشک، برگ و ساقه چغندر، بادام معمولی، سویا.

آهــن

ماده رنگی خون آدمی از یک اتم آهن و مشتقات پورین و ماده رنگی گیاهان از یک اتم منیزیم و مشتقات پورین ساخته شده است. این همه عظمت در بدن آدمی و در گیاهان به علت جابجایی یک اتم است. این یکی دارای خون قرمز و آن دیگری دارای خون سبز، این توان و قدرت مربوط به آفرینش است که با جابجایی یک اتم این همه دگرگونی­ها را بوجود آورده است... فانما یقول له کن فیکون؛ خداوند چون ارادۀ خلقت چیزی کند به محض اینکه گفت بشو، می­شود. قسمتی از آیه 34 سوره مریم.

در هر ثانیه تقریباً یک میلیون گلبول قرمز در مغز انسان ساخته می­شود در هر میلیمتر مکعب خون 5 میلیون گلبول قرمز وجود دارد. هموگلوبین موجود در گلبولهای قرمز خون با اکسیژن ترکیب می­شود و اهمیت حیات از اینجا شروع می­گردد. اگر تعداد گلبولهای قرمز خون که در یک میلیمتر مکعب وجود دارد. کمتر از 4 میلیون و مقدار هموگلوبین خون از 12 گرم کمتر شود، به آن کم­خونی گفته

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 407
بازدید کل : 31883
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1